
Aki munkát keres, vagy valaha életében böngészett már állásajánlatok között, az bizonyára találkozott azzal a jelenséggel, amikor a munkaadó neve nincs feltüntetve a hirdetésben. Sokan megijednek ettől, mások értetlenül fogadják a dolgot, és vannak, akikben gyanút kelt, ha nem tudják, hová is küldik jelentkezésüket.
Mi is rengeteg kérdést kapunk a témával kapcsolatban, ami azt mutatja, hogy sok a bizonytalanság, kevés információjuk van a munkakeresőknek. Vegyük hát sorra a legfontosabb kérdéseket: Miért vannak ilyen hirdetések? Érdemes pályázni rájuk? Hogyan és kinek címezzük a motivációs levelet?
Valós állások ezek egyáltalán?
A válasz egyértelműen igen, hozzátéve, hogy sajnos még ma is léteznek megtévesztő, tényleges vagy tisztességes munkát nem jelentő hirdetések az interneten – azonban ez nem függ össze azzal, hogy publikus-e a hirdető neve. Az állásportálok zöme komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy kiszűrje a hamis álláshirdetéseket –és mivel a megrendelőknek fizetniük kell a közzétételért, kicsi a valószínűsége annak, hogy hamis, álhirdetéssel van dolgunk.
De akkor miért nem fedi fel magát a cég?
Ennek több racionális oka is lehet – az egyik leggyakoribb, ha a cégnél személycsere áll a háttérben és nem szeretnék, ha idő előtt kitudódna a döntésük, tehát bizalmasan kezelik a keresést. További indok szokott még lenni, ha a vállalat üzletpolitikai okokból nem kívánja nyilvánosságra hozni (pl. versenytársak miatt), hogy új munkatársat keres. De olyan is előfordulhat, hogy egyszerre több csatornán keresztül folyik a toborzás (elsősorban speciális pozíciók esetén) és a munkaadó szeretné megkülönböztetni, hogy külső partner (személyzeti tanácsadó cég) vagy saját forrásból érkezett a jelölt.
Pályázni vagy nem pályázni?
Nem kérdés, amennyiben felkeltette érdeklődésünket a lehetőség, és megfelelünk a feltételeknek, akkor mindenképpen pályázzuk meg az állást, butaság lenne elszalasztani egy nagyszerű, új munkát pusztán azért, mert nem publikus a cégnév. Sokan tartanak attól, hogy mi van, ha éppen jelenlegi munkahelyükre nyújtják be önéletrajzukat? Nos, erre a legfrappánsabb válasz, hogy ha valaki újra a saját helyére jelentkezik, az a legékesebb bizonyítéka annak, hogy a megfelelő helyen dolgozik.
Kinek címezzem a levelemet?
Ez valóban okot adhat a fejtörésre, hiszen nem tudjuk, ki az, aki olvasni fogja a levelünket, de mégsem szerencsés, ha körlevél-szagúvá válik a kísérőlevelünk. Kerüljük a „Tisztelt Hölgyem/Uram” megszólítást még ebben az esetben is, mert igen udvariatlan. Tegyünk valamilyen utalást a hirdetésre, pl. így: „Tisztelt Multinacionális Termelő Vállalat!” – így a munkaadó látni fogja, hogy pályázatunkat kifejezetten neki szántuk, tehát az adott pozícióra szabtuk jelentkezésünket, ami mindenképpen javunkra szolgálhat.
Összességében nézve tehát nem kell tartani az anonim álláshirdetésektől, hiszen ugyanolyan karrierlehetőséget rejtenek magukban, mint a cégnévvel, logóval ellátott társaik, ezért bátran jelentkezzünk ezekre a pozíciókra is, amennyiben úgy érezzük, éppen ránk szabták a feladatkört.